Trainingsadvies van André Boel – je schema vóór het begin van je schema?

Tips van André Boel, ons nieuwe teamlid en ervaren hardlooptrainer.

De dagen beginnen langzaam alweer te korten. In gedachten ben ik nog steeds bij de geweldige Comrades Marathon ervaring van het afgelopen jaar.

Ik had ook de aankondiging van de Two Rivers, de Two Oceans en de Comrades Marathon alweer gezien. Het lijkt nog zover weg. Maar ineens komt het dichtbij. Tijd om aan de voorbereiding te gaan werken. Ene uiterste: voorbereiden op Two Rivers als voorbereiding op Two Oceans als voorbereiding op Comrades. Of: gewoon lekker de winter doortrainen naar Two Rivers Marathon.

In 2019 loop ik de hele serie. Als ervaren KNAU trainer bij mijn atletiekclub zal ik mijn trainingsprogramma met je delen en praktische adviezen geven.

Chapmans Peak, kilometer 34. Zorg ervoor dat je dan nog fris bent.

Ja, de Two Rivers Marathon is al twee jaar vaste prik op de agenda. Maar komend jaar staat zowel de Two Oceans op het programma als de Comrades. Dat wordt andere koek. Dus maar weer eens gaan terugkijken in oude schema’s en, misschien wel het belangrijkste, het lezen van ervaringen van andere lopers.

Laat ik beginnen bij het evenement wat het dichtst bij ligt, de ondertussen beruchte maar oh zo fraaie Two Rivers Marathon.

Nog een goede vijf maanden en dan gaat alweer de vierde Two Rivers Marathon van start. Veel schema’s gaan uit van een trainingsperiode van 12 weken. Echter, wat is er fijner om nu alvast een stevige basis te leggen door middel van een langere rustige duurloop eens in de week van zo’n 20 kilometer. Veel langer is nu nog niet nodig omdat je in je 12 weken schema nog voldoende kilometers gaat maken. Je wilt toch niet al vermoeid beginnen aan je 12 weken schema?

Is de Two Rivers voor jou een opmaat naar de Two Oceans of zelfs de Comrades? Dan kun je de omvang iets groter maken, maar maak het niet te gek, 25 tot 30 kilometer is de komende tijd een mooie omvang voor een lange rustige duurloop. Ga ook alvast kijken naar je doelstelling voor de Two Rivers marathon en naar een trainingsschema. Stel een doel dat haalbaar is, zodat het plezier in het hardlopen bovenaan blijft staan.

Maar wat is een haalbaar doel? Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Begin met het minst onbekende, je doel voor de marathon. Over je doel voor de Two Oceans gaan we het later hebben.  Als algemene stelregel kun je zeggen dat de tijd die je loopt op een halve marathon vermenigvuldigd met twee plus 15 minuten een goede indicatie geeft van de tijd die je op een marathon kunt lopen. Dus als je 1.45 uur loopt op een halve marathon zou je in theorie dus rond de 3.45 uur op de marathon kunnen lopen.

Oh ja, veiligheid. Wanneer je in de avonduren gaat lopen, denk eraan dat het sneller donker wordt dan je denkt. Een reflectie hesje en goede verlichting zijn een must voor je eigen veiligheid.

Nog even en het inschrijven voor al onze evenementen gaan weer open, de organisatie draait weer op volle toeren om er ook dit jaar weer een geweldig loopfeest van te maken. Ben jij er ook weer bij als deelnemer of als vrijwilliger? Wie zien je aanmelding graag tegemoet.

Met sportieve loop groet,
André.

Dit bericht is geplaatst in Coach . Bookmark de link .